Thomas Alfredsson drev sin klinik i Bollnäs under 11 år och var då redo för att ta nästa steg och bli en del av någonting större. Han sålde då sin klinik till Smile 2020 och har sedan dess varit med och drivit den odontologiska utvecklingen i Smile.
Varför sålde du din klinik till Smile?
Jag hade drivit min privata tandvårdsklinik under ett antal år och vi var inne i en expansionsfas. Jag letade då efter en större samarbetspartner för att kunna möta det ökade vårdbehovet som fanns. Framförallt handlade det om att komma närmare patienterna och lägga mindre tid på administration. Jag kände till Smile sedan ett flertal år tillbaka och visste att Smile var en seriös aktör i tandvårdsbranschen, därför var det naturligt att det blev Smile.

Hur fungerade förvärvsprocessen?
Den var kantad av professionalism och tydlighet. För mig var det såklart ett stort beslut som det är för alla i den situation jag befann mig i. Man ska sälja någonting man har jobbat så hårt för, därför var det viktigt att det fanns en tydlighet och en professionalitet genom hela processen. Smile rekommenderade mig även att ta extern hjälp vilket jag gjorde genom att anlita en affärsjurist för att bevaka mina intressen. Detta upplevde jag som seriöst, tryggt och bra för att skapa rätt förutsättningar för ett långsiktigt samarbete.
Vad har varit svårast i övergången från privattandläkare till att vara en del av en större organisation?
Jag var rädd att tappa den självbestämmanderätt jag hade som privattandläkare och detta var något som gjorde att jag tvekade till att sälja. Detta har dock varit överraskande då jag upplever att Smile har en otrolig förmåga att anpassa till lokala förutsättningar i dialog med verksamheten. Man får fördelarna av att tillhöra en större landstäckande organisation men även dra nytta av varje kliniks lokala styrkor.