KATARINA LINDHE SÅLDE SIN PRAKTIK TILL SMILE:
”På Smile är det lite mera colour!”
Det är en morgon i Jönköping. I stan finns en blomstrande tandläkarklinik med 12 medarbetare och en arrendator. Hemma vid frukostbordet sitter ägarna och tandläkarna Katarina och Tore Lindhe. Just idag ska de faktiskt inte till kliniken, utan till Åre för en veckas skidåkning. De skickar smöret över bordet och diskuterar att de behöver anställa en person till, när telefonen ringer. Katarina minns Tores förvånade min.
— Det var Smile. Det visade sig att de hade väldigt bra koll på både oss och vår klinik och undrade om vi var intresserade av att diskutera en försäljning. Vi blev helt tagna på sängen och sa nej. Vi tyckte ju inte att de kunde något om tandvård, säger hon och skrattar.
Katarina och Tore åker till Åre och kommer tillbaka, Smile ringer och får nej ytterligare en gång. Samtidigt har en tanke smugit sin in. De är bara 55 år och har många år kvar, men kan de vara säkra på att kunna sälja sen när de väl vill? Deras underbara personal, kommer de ha ett jobb då? Och så är det Katarinas hosta – den som visar sig vara kronisk och innebär att hon kanske borde jobba mer administrativt.
— Tredje gången Smile ringde visste vi att Salonen i Vänersborg, Christersson i Helsingborg och Ejmefors här i Jönköping hade hoppat på. Då kände vi tydligt att det här kan bli något bra.
Personalen blir först förvånade, men förstår beslutet. Det är genomtänkt. Hos Katarina och Tore rullar tankarna. Hur kommer det kännas att vara anställda? Att inte fatta alla beslut själva?
— Det är en tillvänjningsprocess, men ett val man gjort. Vi ville ju komma ifrån den komplicerade sitsen där man är tandläkare mitt i produktionen, leder företaget och måste vara stark på alla fronter för att inte företaget ska gå i stå. Och jag stod i valet att sluta på grund av hostan. Det ville jag absolut inte.
Kliniken blir Smile Jönköping City och Katarina börjar arbeta mer administrativt. De överväger att gå ner i tid, men har hungern kvar. En annan nyköpt Smile-klinik i staden behöver hjälp och Katarina och Tore är rätt personer för jobbet.
— Vi har drivit företag och arbetat ihop länge. Vi är synkade, har samma syn på kvalitet och kundbemötande och tar gärna en utmaning. Som klinikchefer på Smile är det vår uppgift att hålla stenkoll på att vi är där vi vill vara kvalitetsmässigt. Vi jobbar hela tiden med förändringar och förbättringar i stort som smått.
Förändringarna och förbättringarna sker också på hemmaplan. Katarina och Tore köper en skogsgård en halvtimme från stan. Pension, det blir någon gång längre fram. ”Den dag inget på jobbet triggar mig längre, men där är jag inte idag”, som Katarina säger. Hon säger också att beslutet att sälja var rätt.
— När man tar såna här steg tänker man rätt så mycket. Tänker och känner. Mitt råd till den som blir kontaktad är att tänka till. En del kan hitta köpare, men alla kan det inte. Jag tror inte att det kommer vara helt lätt att sälja mindre kliniker framöver.
Hon lägger vikten på egen utveckling och på risken att stagnera utan input. När man inte har någon att bolla behandlingar, rön och patienter med.
— Det blir svårt och det blir tråkig utan kollegor! På Smile har du stora möjligheter – dels om du vill flytta till en annan ort, dels genom mentorskap och odontologiskt utbyte. Och sen är det roligt. Jag har arbetat på andra kedjor tidigare i mitt liv. Där var det trögt och grått. På Smile är det lite mera ”colour”! Det är väldigt mycket värt.