GUNNAR HÅWI OCH BENGT KARLSON
SÅLDE SIN SPECIALISTKLINIK:
”Genom att sälja har vi gett SDIC en fantastisk framtid”
Gunnar Håwi och Bengt Karlson kommer i sista stund till intervjun. Patienten går alltid först på specialistkliniken Smile SDIC i Stockholm. Bengt är 64 år och specialist inom oral käkkirurgi och Gunnar, 62 år, är tandläkare och odontologiskt ansvarig för kliniken.
– Även om det känns avlägset nu kommer det en dag i framtiden när vi trappar ner. Och med en så här pass stor klinik har vi ett ansvar. Våra medarbetare tjänar sitt levebröd här, det ska man ha respekt för. Kliniken ska leva och fortsätta utvecklas oberoende av oss.
Delar samma vision
Med den tanken som bakgrund började Gunnar och Bengt träffa möjliga köpare redan 2007 för att sedan sälja 2011 till Colosseum – numera Smile i Sverige. I lugn och ro sökte de någon som hade samma vision som de själva hade. Smiles vision idag – att skapa och erbjuda Sveriges bästa tandvård och arbetsplats – är nämligen ingen ny tanke för Gunnar och Bengt.
Det var tvärtom de tankarna som gjorde att de två vännerna som möttes på tandläkarhögskolan började bygget av SDIC på det tidiga 80-talet. En klinik som skulle komma att bli en av de största privata specialistklinikerna i Stockholm.
– Allmäntandvården är vårt ’bread and butter’, men att erbjuda specialisttandvård skapar en intressantare arbetsplats och ett roligare jobb. Bredden handlar även om ett bättre omhändertagande för patienten.
Tror på öppenhet
Vi kommer in på hur tandvårdsbranschen förändrats under åren och de konstaterar att de yngre idag inte har så stort intresse av att köpa och driva en egen liten klinik, utan vill arbeta i grupp med stort kollegialt utbyte. Att gruppdynamiken är positiv för såväl den enskilda klinikerns utveckling som för själva kliniken insåg Gunnar och Bengt tidigt.
– Vi gjorde kanske något misstag i början av vår karriär som klinikägare, men insåg snabbt hur viktigt det är att arbeta med öppenhet och transparens mellan behandlarna på kliniken. Att diskutera, lyssna och dela med sig av sina kunskaper skapar en trygghet för den enskilda behandlaren och i förlängningen för patienten. Det handlar verkligen om kvalitet.
Från oro till ökad trygghet
Själva försäljningen utgjorde ett undantag och diskuterades inte med medarbetarna förrän den var ett faktum. Den blev en överraskning, men avdramatiserades snabbt.
– Först blev alla oroliga. Sen när det lugnat sig insåg alla att det inte är så annorlunda, utan vi fortsätter i samma banor. Snarare kan man tala om en trygghetskänsla med en stabil ägare som har de ekonomiska resurserna att göra något på riktigt.
Efter sommaren flyttar Smile SDIC till helt nya lokaler där det finns både plats och möjlighet att ta nästa steg.
– Inom tandvården sker det en enorm teknologisk utveckling. Och det stod klart direkt – de vill att hela Smile och Smile SDIC ska vara en del av den. Inte bara följa med i tiden utan till och med vara spets. Och gärna för oss, det är ett otroligt stimulerande sammanhang att finnas med i. Men framför allt känns det riktigt bra att det blev som vi ville. Vi lyckades med det vi föresatte oss. Genom att sälja har vi gett kliniken en fantastisk framtid.