Åtta tips för friskare tänder

Rengör tänderna noga. Borsta tänderna två gånger om dagen. Använd gärna eltandborste, den tar bort mer plack än en vanlig tandborste. Använd tandtråd mellan tänderna minst en gång om dagen.

Surt är frätande. Juice, vin, sportdrycker etc kan fräta på den skyddande emaljen. Undvik att borsta tänderna direkt efter att du ätit eller druckit något surt, skölj hellre med vatten. Ilningar kan vara ett tecken på frätskador – rådgör med en tandläkare eller tandhygienist.

Fluor skyddar. Använd fluortandkräm. Du kan även komplettera med fluorsköljning i förebyggande syfte eller för att bromsa kariesangrepp och frätskador.

Mindre sötsaker. Dra ner på söt mat och dryck så minskar du risken för karies.

Undvik småätande. Helst ska det gå två till tre timmar mellan måltiderna så att tänderna får vila från angrepp. Tänk på att även dryck mellan måltider påverkar, tex läsk eller kaffe med socker.

Ny kund hos Smile: Här bokar du tid

Sluta röka! Forskningen visar på att det finns ett klart samband mellan rökning och tandlossning. På köpet får du ett bättre flås!

Blödande tandkött tex när du använder tandtråd är ett tydligt tecken på inflammation och kan på sikt leda till tandlossning. Fortsätt att använda tandtråd. Om inflammationen kvarstår efter två veckor bör du rådgöra med en tandläkare.

Gå regelbundet till tandläkaren för att upptäcka och åtgärda problem i tid.

 
Bra tandhälsa betyder mer än du tror
Tandhälsa är en viktig del av hela kroppens hälsa. Forskning visar till exempel att blödande tandkött och enkla små infektioner i tandköttet ökar risken för utveckling av exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och luftvägssjukdomar. Genom att ta hand om dina tänder får du bättre förutsättningar att vara frisk länge.